Framme i Cali

Efter många motgångar och några studer när jag inte trodde att jag skulle komma fram så gjorde jag det tillslut ialla fall. Resan hit är nog den värsta jag varit med om. allt som kunde gå fel gick fel osv. Jag ska försöka sammanfatta allt som gick galet. Kanske tycker inte ni det men när man reser själv, stressad och framförallt till Usa så vill man att det ska flyta på.
Så Bill och jag packade in bilen strax efter 2 för att åka till flygplatsen som är ca 30min bort. Så jag skulle vara där 2,5h innan så jag kunde äta något och ta det lugnt. Men ganska fort inser vi att det är massor med trafik (ingen anning varför på en torsdag kl2) Men vi båda satt och lyssna på trafiknytt och såklart den vägen vi tagit, för att tillägga en väg vi aldrig åkt annars just nu påbörjat vägarbete för sommaren. GREAT! Vi tog oss ialla fall tillslut till flygplatsen och efter ett snabbt hejdå så rullade jag in mitt massiva baggage! Såklart är det lång kö till incheckning och när damen ropar upp "Somebody who is going to LAX?" Såklart så blev jag sjukt stressad och tränger mig först i kön. När jag kommer fram till inchecknings disken så kollar damen på mig först och sen alla mina väskor. Jag förklarade att jag ville checka in 2st väskor och betala för det och att jag hade 2 handbaggage. Tror ni inte hon börjar tjafsa om att mitt handbaggage är för stort?!?! Jo så jag fick snällt öppna väskan och slänga saker så tyvär råka jag slänga mina favorit sandaler och min badhanduk så nu måste jag tyvär köpa en ny. Hon väger mina väskor och de får fina "heavy" tags på dem eftersom de väger över 51pounds (23,5kg) men jag slap betala övervikt så jag tog snabbt mitt bagge och skynda därifrån. För att tillägga hade jag två handbaggage på dryga 10kg styck också. Dock kunde hon inte checka in mig hela vägen till Santa Barbara utan jag var tvungen att checka in igen i LAX.
Ställer mig i kön till tullen och blir mer närvös för jag vet att det kommer fråga ut mig. Efter drygt 20min i kön kom jag fram och gav mitt pass och alla papper och log extra stort. Han ställer några frågor och jag svarar sen fråga han efter den gröna lappen och jag ser ut som ett frågetecken. Han förklarar att det skulle ha gett mig en grön lapp när jag kom in i tullen men såklart hade ingen gjort det. Så jag fick gå tillbaka till början och fråga efter en lapp och fylla i den men jag vägrade ställa mig om i kön plus att jag inte hade så mycket tid. Så jag gick förbi kön fram tillsamma kille och hoppades på att han skulle känna igen mig och vinka fram mig vilket han gjorde. Men efter allt som redan gått fel och stressas som jag var så skakade hela jag så när jag skulle göra fingeravtrycker så fick vi försöka flera gånger för jag kunde inte hålla fingrarna still.
Slängde på mina väskor på drop off och killen som jobba där tittade på mig och sa "You have some heavy bags" Nehä som jag inte viste det eftersom jag knappt kunde lyfta dem själv.
Kö igen till Security men det gick fortare och jag sliter av mig alla lager av kläder som jag tvungen att ta på mig på brist av plats i väskorna. Såklart pep det på mig så en kvinnlig vakt snabbt kollade mig med en hand grej och det visade sig att vara mina byxor+percingar och jag snabbt plocka ihop mina saker och skyndade till gaten och såfort jag kom dit och lyckats slita av mig alla väskor och sätta mig ner roppar de i högtalarna att det är bording.
Sätter mig i mitten av 2 hyfsat good looking killar och jag är helt slut och svettas massivt så försöker slita av mig mina tröjor och killen vid fönstret fick tillslut hjälpa mig av med dem och sen så skrattade han åt mig.
Kollade på en film och några serier och flyget känndes som att det tog forever!
Framme i LA så ska jag försöka ta mig från terminal 2 to terminal 7 och ingen skyltning fanns och jag viste inte ens vilket flygbolag jag flög med för på mina papper stod det air canada med det cotchade såklart med ett annat bolag men ingen sa till mig vilket. Så försöka hitta bussen som tar en mellan terminalerna och står och väntar. Den skulle gå var 5minut men jag stod i 20min och ingen buss. Jag hade som tur var mer tid än beräknat eftersom mitt första flyg var över 20min tidigt. Bussen jag skulle med kom tillslut och jag tar mig av på terminal 7 för att där försöka lista ut vilket bolag jag ska checka in med. Ser att United Airways har en flygning 9.05pm och det var samma som stod på mitt papper så jag går fram och frågar och de kollar upp och ser ut som frågetecken eftersom jag inte finns i datasystemet. Men efter att en annan kollega kollat och inser att det stavat fel på mitt namn så efter rättstavning så får jag mitt bordingpass men ingen seat number. Mannen svarar att jag får det vid gaten så börjar gå mot min gate men först så måste jag gå igen om security igen. Så allt skulle av igen, laptop ur fodralet, skor av osv. Såklart piper det på mig igen och jag visar att jag inte har något bälte eller så. Tjejen är grinig och såklart skickas jag in i ett litet utrymme för att granskas. Så en kvinnlig vakt ropas dit och mitt handbaggage och kläder bärs in i där också. Efter ett tag kommer en mörk kvinna och hon förklarar lugnt vad hon ska göra och att hon kommer ta på mig och kolla mina väskor och jag försöker så lugnt som möjligt svara och vara trevlig och säga tack osv. Efter nog granskning av mig kommer de fram till att det är min bh och percingar som pep och jag fick green light att gå. Försökte packa ihop mina saker och skynda på mig lite. Men kvinnan var väldigt trevlig och tackade flera gånger att jag varit så hjälplig och trevlig. Hittar min gate och går fram och frågar om att få en seat och de talar om att det är fullbokade och att jag står på väntelistan och de hoppas på att jag ska komma med men kan inte lova. Efter så många slag i ansiktet orkade jag knappt frågesätta utan gick till donken och åt lite eftersom magen värkte av hunger. Tillbaka till gaten var det bara att hoppas på att någon annan var villig att ge upp sin plats mot kompensation och jag då få en plats. Strax innan bordingen stängde så kom en kvinna och sa att hon kunde ge upp sin plats och jag fick ta hennes. Tack för någonting bra under den här resan tänker jag och ta snabbt mitt bording pass innan hon kan ångra sig. Utanför står det minsta flyget jag sätt. Ett litet propeller plan som tar max 28pers. De har inte plats för handbaggage inne i flyget utan de tar dem och lägger dem tillsammans med resten av baggaget. Flyget från LAX till SB tar bara 45min och man är bara i lyfter i ca20min. Så när vi lyft så säger flygvärdinnan att vi nu kan använda typ ipods i 5min innan det är dags att påbörja landning.
Nere på marken så tar jag alla mina väskor och går ut och ställer mig och väntar på Stina som kom och hämta mig med hennes rumskompis Anette och hennes mamma som är här på besök.
Väl i bilen kunde jag andas ut och när stina fråga mig hur resan gått viste jag inte ens vart jag skulle börja utan jag sa bara att vi skulle vara glada att jag var där.

Men nu är jag hos stina och allt är bra. Alla väskor kom fram och inget gått sönder. Dock packade jag om mina väskor idag och gjorde min större handbaggage till den väskan där jag har alla sommarkläder och sånt som jag kommer behöva under resan för att slippa öppna de stora väskorna så mycket.
Idag så väcktes jag vid 7.30 eftersom tjejerna skulle upp och ha finals idag i skolan så de satt uppe och plugga i går natt och de var uppe tidigt och plugga för att sen gå och lägga sig och sova typ 1h till. Jag gick upp när de gjorde och satte mig med datorn ett tag tills alla gått till skolan och sen bestämde jag mig för att städa. Eftersom jag är van att bo väldigt rent och jag har städat varje dag i 1års tid så fall det natuligt in. (trodde aldrig att jag skulle säga att städning faller natuligt in) Tjejerna här bor i en svinstia och jag fick typ panik när jag såg hur äckligt det var. Det är som en typiskt frathouse eller ungkarlslya. jag vet att det inte är Stina för hon har sagt så många gånger hur äckligt det är och hur jobbigt hon tycker att det är. Så jag kände att framförallt stina förstjänar att må bra nu när hon är så stressad i skolan och även Anette som är så gullig och låter mig bo i deras rum. Jag ska tillägga att det är 4tjejer som bor i lägenheten så man sover 2 och 2 i sovrummen. Så efter 1h skrubbning kök och badrum så luktar det nu fräsht och de ser rent ut.

Just nu väntar jag på att de ska komma hem från skolan så jag och stina kan äta något och sen gå och plugga. Ska hälpa henne med det sista. Idag och imorgon blir det mycket egen tid för mig eftersom de alla är iskolan med det är ganska skönt det också. PUSSISAR!

Kommentarer
Postat av: linda

2010-05-22 @ 00:44:04
Postat av: johannis

oh my god, kunde typ inte andas pa hela tiden! Haha...vilken resa. Jag har haft liknande, kanns som hur forberedd man an ar, sa blir det alltid stressigt och jobbigt

2010-05-22 @ 00:47:38
URL: http://botchows.blogspot.com/
Postat av: Linda

allt känns så overkligt. det känns somatt det var nyss du sa att nu är det bara tre månader kvar och sen semester i cali och sen hem.. nu är du på semester och snart är du hemma!! helt sjukt, underbart :)

hur var det att säga hejdå till familjen? framförallt barnen eftersom du har spenderat så nycket tid med dem.

du är duktig du, ett hej då (see you later) är aldrig lätt. och duktig är du som klarar en helvetes resa utan att brya ihop :)



haha, jag höll på att fära ögonbrynen medan jag lästa och glömde helt bort tiden. nu är dom svarta! på riktigt, dom är verkligen svarta, haha och så lite färg runt om, supersnyggt :D



snart ses vi, ha en underbar tid med stina!! love you <3<3<3

2010-05-22 @ 00:47:43
Postat av: Frippa

Haha, vad mycket det skulle krångla att ta sig till Cali då Klara!! Efter att ha sett din ENORMA packning är det inte als svårt att föreställa sig hur jobbigt bara allt kånkande måste varit! UH.. Inte förvånad att det pep i säkerhetskontrollen heller, iklädd hela smyckessamlingen:D Bra att du är på plats, ha nu sjukt roligt!

Sjääälv sitter jag för stunden i St. Marys. Dagen kan sammanfattas väldigt lugn (för att inte säga dötråkig) haha, jag kommer ha läst ut alla böcker bara i helgen skulle jag tro xD Puss pårä!

2010-05-23 @ 04:00:15
URL: http://frippae.blogspot.com
Postat av: Bella

Giiiiirl. Har inte varit inne här mycket senaste, pga begravning och allmänt borta i huvudet.



Men nu när jag fick läsa allt ihop, tears! Ååå, jag kunde verkligen känna med dig över din resa. Fy Fan, att det ska kunna bli sådär galet. Att inte få rätt info, plus att man själv är ett vrak av all stress. Så jäkla bra att du kom fram! Med all packning. Det är ju omöjligt att inte ta med överfyllda väskor efter 1 års tid.



Tänk att du har blivit förändrad en liten bit, av att bo en helt ny miljö och få en ny livsstil. Med städningen te.x. ;) Och fler saker kommer du upptäcka när du kommer hem sen, hur annorlunda man känner sig/ ser på saker!



OOoo Önskar dig världens bästa resa nu, VACATION HONEY! Lev the American Dream för mig med. Så ses vi här hemma sen!



Och det är inte farligt att komma hem sen, du skulle känna av det väder vi fått, strålande sol och stekhett. Nästan tropiskt. Inget påminner så mycket om SF som varmt väder!



SAKNAR DIG, TÄNKER PÅ DIG, HA DET GÖTT!

2010-05-23 @ 13:44:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0